28. november 2011

Frøsåning af Akelejer

Akelejer
Det er en af de nemme at så. I princippet kan man så Akelejer hele året. Sår man frøene sent sommer og når at få dem priklet og plantet ud, kan man være heldig at de blomstrer sommeren der på.  Sår man derimod først i marts må man vente til året efter inden de er i blomst.


Nogle sorter af Akeleje skal have kulde for at spirer, og det er lidt af en jungle at finde ud af om den sort man har frø af skal eller ikke skal have kulde. Tit står det på frøvejledningen, men lige så tit er det en generel vejledning.
Jeg gør bare det jeg syntes er mest smart. Jeg sår altid Akelejer i vinduskarmen i små portioner, både sommer, efterår og vinter.
Spirer frøene ikke i løbet af 14 dage giver jeg potten 2-3 uger  i grøntsags skuffen i køleskabet. Herefter står de i almindelig stuetemperaur. Er frøene gode vil de spirer i løbet at 10-14 dage.
Akelejer er ikke frøægte, og indsamling af egne frø kan give helt anden farve sammensætning end den man lige regner med. Det sker såmænd også fra de såkaldte ’seriøse’ og dyre frøbutikker, vil jeg lige nævne.

Når planterne har to rigtige blade, og et tredje på vej går jeg igang med at prikle. Og her er jeg lettet over at jeg har sået små portioner, for 50-100 frøplanter fylder, det tager tid, kræver jord og pasning, og så mange har jeg slet ikke brug for!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar