10. december 2011

Frøsåning af Geranier

Geranie frø er nok dem jeg sælger flest af, og jeg syntes selv det er sjovt at så Geranier. Geranier krydser og man kan ikke være helt sikker på hvad man får ud af de frø man sår. Men det kan altså også være rigtig spændende, skulle jeg hilse at sige J


Frøsåede geranier der overrasker J


Jeg har efterhånden oparbejdet en del erfaring ud i frø formering af Geranier da jeg har sået i hundredvis og de fleste er lykkes for mig.




Små frøplanter  i foråret 2010. Alle sået i efteråret 2009


Jeg såede 5 store potter med Geranie frø for et par år siden, som først spirede i marts/april året efter. Jeg havde faktisk opgivet dem fordi der ikke skete noget det indeværende år. Men de spirede som sagt alle i foråret - året efter.
Jeg krydser fingre for at Lisbeth ikke har kasseret sine frø såede Geranier endnu!

Så dine Geranie frø i store potter i efteråret, eller i sidst i januar og stil dem ud. De skal stå lidt beskyttet og evt. dækkes af blade. Glem alt om dem og bliv glædelig overrasket til foråret.
Så dem i store potter sept/nov. og stil dem ude. Stil dem beskyttet under bænk, busk eller lignende. Flyt dem i drivhus sidst i februar, så kan du komme i gang med at prikle og plante ud lidt tidligere.
Du kan også så inde til marts. Læg frøene i fugtigt sand i små poser og læg dem i køleskab 5-6 uger. Så dem herefter i potter. Du kan også så dem i små potter og stille dem i køleskab, hvis du har plads!

Frø såede Geranier i efteråret 2009. I blomst sommer/sensommer 2010 (et år)

Frø såede Geranier i sensommer/efterår 2009. I blomst sommer 2011 (to år)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar