10. december 2011

Frøsåning af Hosta

Frøsåning af Hosta.


Det er for de tålmodige. Planten sætter hundredevis af frø, men endnu har jeg ikke set en selvsået Hosta. Har du?
Det er nu ikke så mærkeligt, da Hosta skal have varme for at spirer, og de er også længe om at spirer. Så vær tålmodig.




På samme måde som så mange andre stauder, kan man ikke vide hvilke Hosta man får fra frøsåning da de krydser, men det syntes jeg netop er det sjove.



Jeg sår i vinteren fra december - febuar. En dejlig beskæftigelse når sneen ligger højt uden for vinduerne. Jeg sår fordi det er sjovt, især de små baby-hosta er en fornøjelse at følge helt fra start.


Frøene sås i priklejord, og dækkes med fint siet priklejord, dæk potten med film og stil den i nærheden af radiator. Du kan også bruge et akvarie med en lampe over, eller investere i en spirekasse med varme. Det har jeg dog ikke fundet nødvendigt endnu.

Frøene spirer efter 5-7 uger og vokser langsomt. Planterne vil nå at vokse sig pænt store, og kan plantes ud i sensommeren samme år som de er sået.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar