9. november 2013

Dyrkning af Agastache Foeniculum – Anisisop.

Agastache Foeniculum – Anisisop.



Kært barn har mange navne. Anisisop kendes også som Indianermynte, og det er der en god grund til. Planten stammer oprindeligt fra Nordamerika, hvor den er blevet brugt som medicin og ceremoniel plante af de dengang ’indfødte indianere’. Sommerfugle og honningbier besøger begejstret denne nektarfyldte staude.




Frøsåning af Anisisop.

Så frøene i lun vinduskarm fra april oven på fugtig prikejord. Frøene skal kun lige dækkes med sigtet priklejord. Plant om efterhånden som de vokser til.

Hvor trives Anisisop?

Plant Anisisop på et lunt sted i haven. Den har det bedst i fuld sol, og bør vandes i meget tørre perioder. Gød med kompost i foråret.



Hvordan og til hvad anvendes Anisisop?

Anisisop har en blød duft af lakrids/anis og smager dejlig i urtete. Blomster, unge blade og frø kan bruges. De flotte blomsterspir kan plukkes lige efter udspring, og tørres. Herefter kan de bruges i potpourri, eller som urtete. Har du mange planter, kan du lade frøene modne og høste i efteråret.


Sprøde småkager tilsat frø af Anisisop


Frøene kan bruges i småkagedej og anden bageværk, eller hældes over med kogende vand til urtete.

Anisisop - honning

Lav evt. en lækker honning ved at tilsætte frø af Anisisop. Frøene kommes i bunden af et glas. Lun honning op over vandbad, og hæld det over frøene. Lad det trække nogle dage. Smager skønt på nybagte boller!

Beroligende te.

1-2 tsk hakkede blomster og blade fra Anisisop hældes over med kogende vand. Trækker i 7 min. Tilsæt evt. lidt honning.

Hvert forår har jeg Anisisop med på plantemarkeder.

Eller du kan finde frø af forskellige sorter  HER

6 kommentarer:

  1. Mine selvsår sig i bedene, jeg har en del blomsterstande derude, jeg må da prøve at lave noget te af dem i morgen. Tak for rådet Susanne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Lisbeth :)
      Frøene kan bruges til mange ting. Småplanter er også gode have-gaver ;)

      Slet
  2. Så utfyllende og fint innlegg. Jeg hadde håpet å få kjøpt meg anisisop-planter i sommer, men fant det ingen steder. Til neste år satser jeg på frø i stedet:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gerd.

      Tak skal du have :)
      Som sagt er den men at frøså. Held og lykke.

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hej Susanne,
    Hvis man har dem på en lukke altan - får man så frø?
    Jeg er helt med på at de, i fald de overhovedet kommer, ikke er befrugtede da det jo er yderst sjældent der kommer en bi forbi. Men får man frø der kan bruges til f.eks. 'specier' (kage)???

    SvarSlet